[Diriwayatkan Ahmad, Ibn Hibban dan juga at-Tabarani di dalam ‘al-Kabeer’ – disahihkan oleh al-Albani (lihat Sahih al-Jami’ no. 2152) dan Shu’aib al-Arna’ut (lihat Musnad Ahmad no. 6958)]
[Riwayat Ahmad, dan disahihkan oleh Shu’aib al-Arna’ut]
Keterangan hadis:
No Waktu Shirrah (rajin); Waktu Fatrah (lemah); Hasil
1 Ikut Sunnah; Ikut Sunnah; Mengikut jalan yang lurus
2 Ikut Sunnah; Ikut bid’ah; Menuju kebinasaan
3 Ikut bid’ah; Ikut bid’ah; Menuju kebinasaan (paling teruk)
Adalah disyorkan agar beramal dengan kadar sederhana, tidak melebih-lebih ketika waktu shirrah agar amalan itu dapat diteruskan walaupun dalam waktu fatrah. Ini dapat difahami daripada keluhan Abdullah bin Amr, sekiranya dahulu dia menerima keringanan yang sediakan syara’, beliau tidaklah merasa susah untuk meneruskan amalannya kemudian harinya apabila beliau sudah tua dan lemah! Keluhan beliau merujuk kepada amalan puasa yang beliau ingin melakukan yang maksima, dan nabi, akhirnya, menyebutkan puasa nabi Daud. Tetapi apabila beliau sudah tua dan lemah, beliau sudah sukar untuk meneruskan amalan itu.
Contoh:
Ketika sedang bertenaga, seseorang itu beramal dengan solat Qiyamullail setiap malam sepertiga malam terakhir. Kemudian, apabila dia kurang bertenaga, berkuranglah amalannya lalu makin pendek tempoh berdirinya, dan akhirnya dia hanya solat witir yang ringkas sebelum masuk waktu Fajr.
Malanglah bagi dia yang terus meninggalkan terus solat Qiyamullail dan melakukannya hanya dengan mengkhususkannya pada hari Jumaat sahaja, atau pada malam Nisfu Sha’ban, dan sebagainya yang tiada nas untuk mengkhususkannya bagi sesuatu hari dengan fadhilat yang khusus.
Malang juga sekiranya dia berlebih-lebih sehinggakan tidak tidur sepanjang malam untuk Qiyamullail, maka ini tidaklah menurut Sunnah nabi, dan akan mengakibatnya meninggalkan terus qiyamullail suatu hari kelak.
Begini juga amalan-amalan lain seperti puasa dan sebagainya, dinasihatkan mengambil jalan sederhana yang tidak membebankan apabila tiba waktu fatrah.
Allahu a’lam.
Abukhadeejah AFN